خوش آمدید

جستجو

گزارش برنامه‌ی فرود از آبشارهای شاهان‌دشت

روز پنجشنبه 24 تیر ماه سال 95 من (محمد نیکبخت) به اتفاق آقایان احمدرضا عباسی و سعید سلطانی برنامه‌ی فرود سلسله آبشارهای شاهان‌دشت را اجرا کردیم.

آبشارهای شاهان‌دشت در استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، دهستان بالا لاریجان و آبادی شاهان‌دشت قرار دارد.

درجه‌ی سختی این این آبشار بر اساس درجه‌ بندی انجام شده در وب‌گاه ایران‌کنیون 3C3III اعلام شده است.

بر اساس تعریف انجام شده این آبشار می‌تواند سخت و خطرناک باشد. به طناب برای حمایت‌ها و فرودهایی که با پرتاب طناب هستند، نیاز است. کارگاه‌های طبیعی و تثبیت شده و در دسترس دارد. بالا آمدن و بازگشت از دره نیاز به طناب‌های تثبیت شده صعود دارد. ممکن است به فنون فرود از چاله آب نیز نیاز باشد و معمولاٌ آب‌هایی با جریان خیلی قوی، خطرناک و خطرساز  هستند و به طور معمول به بیشتر ساعات یک روز نیاز دارد.

با توجه به اطلاعات به دست آمده، در خصوص ترمیم کارگاه‌های این آبشار و تجهیزات مورد نیاز صبح پنجشنبه ساعت 6:30 از تهران به مقصد این آبشار حرکت کردیم.

حدود ساعت 9 به روستای شاهان‌دشت رسیدیم و مسیر آبشار را که حدود 40 دقیقه فاصله دارد را در پیش گرفتیم. در راه با گروه دیگری از دره‌نوردان تهرانی برخوردیم که سرپرست این گروه جناب آقای جلال دهقان و برخی از اعضای آن، از آتش‌نشانان تهران بودند. طی صحبتی که با سرپرست این گروه انجام شد مقرر شد هر دو گروه در قالب یک گروه عملیات فرود را انجام دهیم. از این رو طناب‌های اضافه را با خود همراه نبردیم و در پایین آبشار قرار دادیم.

وقتی به چهره‌ی آخرین آبشار که در ابتدای مسیر قابل مشاهده است نگاه کردیم از هیبت و حجم آب آن شگفت‌زده شدیم و متوجه شدیم که کار راحتی را در پیش نخواهیم داشت.

مسیر سمت راست آبشار را طی کریم و پس از طی زمان 40 دقیقه‌ای به بالای قلعه‌ی ملک بهمن رسیدیم و آن را دور زدیم تا در مسیر اولین فرود قرار گیریم.

حالا گروه ما شامل 15 نفر شده بود که یکی، یکی آبشارها را فرود رفتیم. تعداد نفرات کمی زیاد به نظر می‌رسید و معطلی و انتظار برای رسیدن نوبت فرود در برخی از آبشارها به دلیل شدت سرما آزار دهنده بود.

در هر صورت برنامه در ساعت 15:30 به خیر و خوشی به پایان رسید.

جا دارد از آقایان امیر جلوانی و محمدرضا احمدیان به خاطر اطلاعاتی که در باره این آبشار در اختیار ما قرار دادند و همین طور همراهی جناب آقای دهقان و یارانشان تشکر کنم.

نکات :

1. یکی از طناب‌ها در هنگام فرود آسیب جدی دید و مجبور شدیم آن را کنار بگذاریم.
    2. با توجه به شدت جریان و سرمای آب توصیه‌ی اکید به استفاده از وت سوت می‌شود.
    3. کسانی که قصد اجرای این برنامه را دارند باید برای مقابله‌ با جریان‌های شدید آبی آمادگی کامل داشته باشند.

تصاویر برنامه:

پایان

این مطلب تا کنون 14 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : آبشار ,فرود ,گروه ,شاهان‌دشت ,مسیر ,انجام ,آبشارهای شاهان‌دشت ,جناب آقای ,برنامه‌ی فرود ,